Nolēmu mazliet apstāstīt, cik beigu beigās izmaksā šitāds triks - iegūt darba atļauju caur jauniešu programmu un atbraukt uz Kanādu. Kā nekā, tieši ap šo laiku, gadu atpakaļ sāku gatavoties visam pasākumam. Un laiks līdz aizlidošanai pagāja negaidīti ātri.
Tātad, manis izmantotā programma saucas International Experience Canada. Visu teorētisko informāciju un prasības var izlasīt viņu lapā, neatkārtošos.
Ja kādam interesē, tad līdzīgas programmas ir arī Austrālijai un Jaunzēlandei. Pazīstu puisi, kurš ar šo pašu programmu devās uz Jaunzēlandi. Vienīgā atšķirība, kas var būt būtiska - Austrālijas un Jaunzēlandes gadījumā max vecums ir 30 gadi, kamēr Kanādas - 35. Runa ir par vecumu dokumentu iesniegšanas brīdī.
Programmas būtība - Kanāda dod iespēju noteiktam skaitam Latvijas pilsoņu pieteikties uz viena gada darba atļauju. Katru gadu šis skaits ir dažāds, ar tendenci uz krišanos. Ja 2011. gada kvota bija 500, tad 2012. kvota 200. Cik būs 2013. to nezin neviens un uzzinās tikai tad, kad programmu atklās.
Programma sākas tipiski iepriekšējā gada beigās (2011. gada programmai dokumentus sāka pieņemt 2010. gada novembra beigās) vai tā paša gada sākumā (2012. gada programmai dokumentus sāka pieņemt 23. janvārī).
Vēl vajag piezīmēt, ka kvotas tiek dalītas 3 daļās un reālistiski ņemot izmantojama ir tikai "Darbs un atpūta" daļa.
Un tagad ĻOTI SVARĪGS PAZIŅOJUMS!
Sakarā ar "Starptautiskā prakse" kvotas daļas neizmantošanu, Kanādas vēstniecība ir pārcēlusi brīvās vietas no šīs sadaļas uz "Darbs un atpūta", kā arī samazinājusi kvotu "Jaunajiem profesionāļiem" kas nozīmē, ka šobrīd ir brīvas vietas (kad skatījos, bija ~40). Ja kādam ir vēlme, rekomendēju nevilcināties. Kad es pieteicos oficiālajos datumos, tad visas 100 brīvās vietas beidzās 36 stundās. Tagad, acīmredzot, nav nekādas informatīvās kampaņas, tādēļ daudzi nezina par šo iespēju.
Ja ir nodoms, tad iesaku izmantot iespēju tūlīt kaut vai tādēļ, ka 1) dokumentu kārtošana (kas pamatā ir atbildes gaidīšana) aizņems mēnešus 2; 2) saņemot darba atļauju (vai precīzāk uzaicinājuma vēstuli, darba atļauju iedod uz robežas ierodoties Kanādā) tiek dots gads to izmantot, kas nozimē, ka sākot procesu šobrīd uz Kanādu var braukt arī pēc pusgada vai gada, vai pēc gada un 2 mēnešiem.
Cik tas maksā?
Kanādas vēstniecībai jāsamaksā 150CAD, pēc kursa tas ir ~Ls 80.
Policijas izziņa ar tulkojumu. Ls 5-9 atkarībā no steidzamības.
Ja Kanādas puse apstiprina kandidāta "politisko derīgumu", tad jānokārto medicīniskā apskate viņu norādītā vietā (un tikai viņu, jo ir viens konkrēts sertificēts ārsts un viens konkrēts rentgena aparāts, kas tiek izmantots). Rentgens ap Ls 30, apskate/analīzes/dokumentu sūtīšana uz Kanādas vēstniecību iekš UK ap Ls 95.
Tad obligātā medicīniskā apdrošināšana uz gadu, ar repatriāciju. Var būt klupšanas akmenis, ibo ir dažādi plāni, piemēram, Ergo, kas netiek popularizēti, tā vietā tiek uzspiesti daudz dārgāki. Es samaksāju šķiet ~Ls 230, bet tas bija izmantojot personīgos sakarus. Vidēji, cik skatījos, maksā ap Ls 350.
Lidmašīna, ja lido uz Toronto, tad ir 2 lētas iespējas vai nu ukraiņu Aerosvit, caur Kijevu, vai nu poļu LOT caur Varšavu. Es lidoju ar Aerosvit, Ls 280. Tajā brīdī Lots gribēja Ls 320.
Kopā visi izdevumi, līdz darba atļaujas iegūšanai Toronto lidostā ap Ls 700.
Tālāk pa Kanādu lidot ir dārgi, ja tiek tēmēts uz ar vilcienu sasniedzamu pilsētu, tad daudz lētāk ir (stipri iepriekš, apmēram tad pat kad tiek pirktas lidmašīnas biļetes) pirkt ekonomiskās klases biļetes vilcienā VIA RAIL. Viņiem praktiski konstanti ir -75% Express Deals akcijas. Kad uz atsevišķiem reisiem, tuvākā un tālākā nākotnē ir 75% (no shit!) atlaides. Es ar tādu biļeti tiku līdz Winnipegai (2000km), pa Ls 50. Edmontona, kas ir gandrīz divtik tālu, izmaksās ap Ls 90. Lidot - 3x-4x dārgāk. Protams, ja budžets atļauj un tā, tad uz priekšu ar Westjet. Vai, ja pavisam vajag uz sazinkurieni, kāpjam iekš to autobusu - Greyhound.
Tad ir tas noteikums, ka vajag līdzi 2500CAD (vai ekvivalentu) pirmajiem pāris mēnešiem līdzi, dzīvošanai. Apstiprinu, vajag. Es iztiku līdz pirmajai algai ar 2000CAD, tur gan lauvas tiesu (1100CAD) aizņēma īres apmaksa par 2 mēnešiem un drošības depozīts. Pārējais - telefona pieslēgumi, viesnīca šur, viesnīca tur, transporta izdevumi, saimniecības piederumu, pārtika - ņemot vērā to, ka sākumā nekā nav, tad visu vajag pirkt. Kāda ekskursija, kāda ieejas biļete.
Jārēķinās, ka laiks paies, kamēr sameklēs darbu, tad vēl ir jāpastrādā, kamēr pienāk arī algas diena.
Trīs lietas, par kurām vēstniecībā nezin (vai nestāsta).
Pirmkārt un galveno kārt, stāstīs, ka tavu darba atļauju nevar pagarināt, kas ir muļķības. Tiesa, nav nekādas oficiālas standarta procedūras, attiecīgi jebkuri pieteikumi ir jāiesniedz individuālai izvērtēšanai, bet pats personīgi esmu saticis cilvēkus, kas ir pagarinājuši darba atļauju, pie kam Toronto un Ontario galīgi nav tā province kurā ir viegli dabūt rezidenta statusu. Te nozīme ir komūnai. Tas ir, ja tu es labs cilvēks, strādā kaut kādu darbu un tava priekšniecība ir gatava par tevi aizlikt vārdu un dot rekomendācijas provinces valdībai, kā arī tu patīc kaimiņiem utml, tad var rakstīt vēstuli valdībai un ja viss būs ok, saņemt pagarinājumu. Pagarinājums tāpat kā pamata darba atļauja dod iespēju strādāt jebkurā vietā Kanādā.
Otrs variants (kas ir ļoti aktuāls Albertā), iekārtojies darbā viesnīcā, kad ies uz beigām tava darba atļauja viesnīcas bez problēmām izsniegs tev LMO (Labour Market Opinion), kas būtībā ir apliecinājums, ka kanādieši nestāv rindā, lai strādātu tavu darbu, kas nozīmē, ka darba devējam tu esi nepieciešams. Tiesa, tas nozīmē, ka tu turpināsi strādāt tikai pie šī darba devēja, kamēr dabūsi permanentā rezidenta statusu (Albertā pieteikties šim statusam var pēc 3 gadiem)
Trešais variants, kas ir aktuāls man, ibo atrodos Manitobā (strādā arī Saskatchevanā) ir tāds, ka pēc pusgada, nostrādāta provincē, ja tavs darba devējs ir gatavs piedāvāt tev permanentu pozīciju, tad ar šo vari doties pie provinces valdības un teikt, ka esi ar mieru šamējā provincē uzturēties labu laiku un ja būs labas atsauksmes tad iedos nākamo darba atļauju, pēc tam arī iespēju strādāt jebkur provincē.
Otrkārt, vismaz man uz robežas neviens nepārbaudīja nedz naudu, nedz apdrošināšanu. Viss tas process bija tāds, ka imigrācija aizņēma mazāk laika, kā čemodāna gaidīšana pie konveijera lentas. Principā varēju atbraukt ar 10 dolāriem un bez apdrošināšanas. Riskatni, protams, bet iespēja ir.
Treškārt, runājot par policijas izziņu, ja ir krimināls, tad par Kanādu aizmirstam uzreiz, ja ir braukšana dzērumā tad arī. Viss pārējais ir nu tā - pēc personīgās pieredzes, administratīvais 5 diennakšu arests, avārija bez tiesībām, kāds ātruma pārniegums/neatļautais kreisais/sarkanais luksofors utml kanādiešiem nelikās pietiekams iemesls, lai atteiktu iebraukšanu.
Kā arī radinieks bijušais VDK aģents netiek uzskatīts par kavēkli.
Ja ir jautājumi, rakstiet, centīšos atbildēt.
un par ko tad šitais: administratīvais 5 diennakšu arests?
AtbildētDzēstJauns un dumjš. Braucu bez tiesībām, viens iebrauca sānos.
DzēstManuprāt, pieņemt lēmumu par braukšanu uz Kanādu visprātīgāk būtu tad, kad būs zināma visa tava Kanādas pieredze. Šobrīd nav radies baigi optimistiskais priekšstats par valsti, kas arī gan ir ļoti subjektīvi no visām pusēm.
AtbildētDzēstBalstīties uz kāda viena cilvēka pieredzi vispār ir riskanti un neapdomīgi. Citā Kanādas reģionā problēmas būtu citas un plusi arī būtu citi. Bez tam, var būt kādas lietas, kas Pēterim liktos riktīgie bonusi man nešķiet ievērības cienīgi un tos pat neesmu pieminējis, kamēr par problēmu taisu to, ko Jānis smiedamies uztvertu kā pašu par sevi saprotamu.
DzēstTāpēc jau šis ir: "Daļējs, nepilnīgs, subjektīvs, virspusējs un vienpusējs praktiskais pētījums..."
Sveiks Andi,
DzēstPaldies par labo blogu.
Ja vēl lasi šo ziņu, lūdzu padod ziņu man uz e-mail, lai varu uzjautāt Tev kādas lietas par kanādu. Ir doma braukt uz turieni.
Paldies jau iepriekš.
tm@horuslab.eu
Andri, vai tu vēl šeit ielūkojies?
AtbildētDzēst